Johtamistyön jalkautuminen kulmahuoneista kahvihuoneisiin ja sieltä edelleen kunkin yksilön korvien väliin on monen mielen mittainen matka.
6.11.2022 Helsinki
Hei Veera!
Sinun ja Tinka Kerttulan esitys Lappeenrannan Rakennustarkastuspäivillä viime keväänä jäi monen osallistuneen mieliin. Kiteytettynä, omalla asenteella voi vaikuttaa työhyvinvointiin paljon. Asenteella on paljon vaikutusta myös työn sujuvuuteen, josta keskustelu tuntuu monien mielessä liittyvän työn tehostamiseen negatiivisessa sävyssä. Eikö sujuvampi työ ole mielekkäämpää ja sitä kautta luo tekemiseen kivaa meininkiä?
Viime viikkojen lehtikirjoitusten myötä olen pohtinut erityisesti rakennusvalvontaosaamista eri tasoilla. Mitä ajattelet: uskalletaanko tässä ajassa puhua johtamisesta omana osaamisalueenaan, jolla on merkittävä vaikutus työn sujuvuuteen ja sitä kautta työhyvinvointiin? Kun toiminnan johtaminen on selkeää, saa asiantuntijatyö työrauhan. Onko suurin este tässäkin asenteet, vastakkainasettelu johtamisen ja asiantuntiatyön välillä vai kenties luottamuspula ja olematon johtaminen?
Mielestäni johtamista pitäisi tarkastella osana onnistuvaa työyhteisöä; nyt kun työtä tehdään avokonttoreissa, etänä kotona ja uusin työvälinein.
Terveisin: Leena
8.11.2022 Kansainvälinen ilmatila
Moi Leena,
Kohottavaa kuulla Sinusta ja ilahduttavaa, että asenteet jäivät puhuttamaan pidemmäksikin aikaa! Asenne on parhaimmillaan kuin tippa öljyä rattaissa – sujuvoittaa ja keventää kitkaa. Ainahan kaikkein palkitsevinta ei kuitenkaan ole ne asiat, jotka sujuvat sutjakkaimmin vaikka niiden kohdalla onkin helpointa kokea ja ylläpitää iloa, intoa ja työn imua. Joskus ne kitkaisemmat kohdat ovat lopulta kaikkein mielekkäimpiä – ei siinä hetkessä, kun vastustaa mutta silloin, kun kinkkisempi tilanne on onnistuttu ratkomaan. Este on ylitetty ja voidaan huokaista helpotuksesta tai jopa nauraa kommelluksille!
Aikamme paradokseja on, että elämme yhä moniulotteistuvassa toimintaympäristössä melkoisessa johtajuusvajeessa, jossa yksilöiltä kuitenkin vaaditaan enenevässä määrin johtajuustaitoja. Päätöksentekokykyä, vastuunkantoa, vakuuttamisen ja vaikuttamisen taitoja. Kykyä nähdä samaan aikaan metsä sekä puut, kykyä priorisoida ja johtaa tekemistensä ohella myös itseään. Ennen riitti binäärinen malli: johtaja vie ja johdettavat vikisee. Moninapaisessa maailmassa ydinkysymys on sen sijaan: millaista johtajaa ylipäätään suostutaan seuraamaan?
Johtajuus ei ole ainoastaan päättäjien vastuulla. Asiantuntijatyössä – etenkin etätyössä – kunkin tehtävä on työn substanssin lisäksi myös vähintään vaatimus oman itsen johtamisesta. Mistä tietää keskittyvänsä olennaiseen, olevansa riittävän aikaansaapa, osaavansa tarpeeksi tai tulkitsevansa lainsäätäjän aikeita tarkoituksenmukaisesti? Suostuisinko itse itseni alaiseksi, kollegaksi, asiakkaaksi? Entä pomoksi?
Johtamistyön jalkautuminen kulmahuoneista kahvihuoneisiin ja sieltä edelleen kunkin yksilön korvien väliin on monen mielen mittainen matka. Se on mitä suurimmassa määrin omanlainen osaamisalue johon valtaosalla työyhteisöistä ei ole tarpeeksi valmiuksia. Joku onnekas omaa taustaa joukkuelajin parista, partiosta, reppureissuilta, armeijasta, vapaapalokunnasta, vapaaehtoistyöstä tai opiskelijavaihdosta, jossa on edes vähän harjaannuttu johtamistaidoissa. Silti iso osa asiantuntijatyötä tekevistä on lastuna organisaatiouudistusten laineilla ns. “vailla vakinaista johtajaa”. Työntekijäthän ei tutkitusti jätä näköalattomia työpaikkoja tai ankeita työtehtäviä vaan toimimattomia esihenkilösuhteita. Quiet quitting käy kalliiksi – etenkin asiantuntijatyöyhteisöissä, joissa jokaisen lähtijän mukana häviää valtava varanto hiljaista tietoa.
Entä, jos vastakkainasettelu ei olekaan johtamisen ja asiantuntijatyön välillä vaan vuorovaikutuksessa näiden leikkauspisteessä: uskalluksessa ottaa puheeksi, rakentavassa eri mieltä olemisessa ja arvostavassa keskustelukulttuurissa? Uskalluksessa puuttua ja sanoa silloinkin, kun ei kysytä? Rohkeudessa kuulla sitäkin, jonka kanssa on eri mieltä? Entä, jos johtaminen edellyttääkin moniäänistä, dialogista ja uudistuvaa keskustelua, jossa voidaan olla eri mieltä, oivaltua omia sokeita pisteitä valottavista näkökulmista? Taitoja perustella kantansa ja puhutella objektiivisen järjen lisäksi kuulijaa subjektiivisesti, tunnetasolla?
Täällä lentoaseman turvatarkastuksessa massojen johtaminen on suoraviivaista: noudatat käskyjä, tunget passin laitteeseen, katsot kameraan kuin peura ajovaloissa, kunnes portti aukeaa ja etenet kohti seuraavaa jonoa. Varsin yksipuolinen prosessi: systeemi määrää joka askeleen – aivot taskuun ja jonon jatkoksi.
Sen sijaan asiantuntijoiden johtaminen suomalaisessa kulttuurissa on varsin vaativa tehtävä. Laajaan itsemääräämisoikeuteen tottunut itsepintainen individualisti ei vastaanota ohjausta, etenkään taholta, jota ei ehkä henkilökohtaisesti arvosta ja joka lisäksi kertoo epäkiitollisia terveisiä yhä tiukentuvista vaatimuksista, niukentuvista resursseista tai ratkaistavista ongelmista. Egolähtöinen täydellisyyteen pyrkivä ja tietämiseen perustuva johtamistyyli ei toimi matalan hierarkian yhteisöissä, joissa mennään substanssi edellä. Toisaalta myöskään tunnustus, kannustus, arvostus tai positiivinen palaute ei osu, jos sitä ei pidetä oikeutettuna tai aitona. Asiantuntijayhteisön johtaminen vaatii paitsi muutoksen psykologian syväymmärrystä ja ryhmädynamiikan lainalaisuuksien tiedostamista myös kehittyneitä viestintätaitoja, aitoutta ja läsnäoloa. Kenties kyvykkyys suostua dialogiin, epävarmuuden sietämiseen yhteisen kysymyksen äärellä ja olemaan itsekin keskeneräinen onkin kovinta valuuttaa. Millainen johtajan pitää olla, että asiantuntijat suostuvat hänen alaisikseen?
Kun ympäröivä yhteiskunta muuttuu myös työn tekemisen tavat, oppimisen ja kanssakäymisen tavat ja koko rakennettu ympäristö muuttuu, mitä tämä tarkoittaa työn johtamisen kannalta? Kehittyykö tietointensiivisestä Homo sapiensista tunnetaitoisempi Pomo sapiens?
Reissuterveisin,
Veera
11.11.2022 Singapore
Hei Leena,
Täällä AaltoEE:n Singaporen kokoushuoneessa keskustelimme johtajuuden kehittämisestä ja halusin kysyä, mikä oli vaikuttavin oivallus taannoisella opintomatkallasi Aasiassa? Silloinhan taisitte juuri livahtaa reissuun ennen pandemiarajoituksia ja muistan matkan olleen monella tapaa ikimuistoinen. Miten se on vaikuttanut omaan johtajuusmatkaasi?
Eri ympäristössä aistit herkistyvät havainnoimaan arkisiakin asioita eri näkökulmasta. Pohdin rakennettua ympäristöä, kaupunkisuunnittelua ja miten yhteisön toimintakulttuuri siinä heijastuu. Singaporessa hitaammin liikkuva suojatien ylittäjä saa pidennettyä kadunylitysaikaansa täppäämällä etäluettavan kortin liikennevalotolpan lukijaan napin painalluksen sijasta, jolloin vihreä mies vilkkuu hänelle tavallista pidempään. Metrossa on maskipakko ja matkustajia muistutetaan huomioimaan ikäihmisiä englanniksi, mandariinikiinaksi, malaijiksi ja tamiliksi. Metron mainosnäytöillä pyörii valistusfilmi, jossa kanssamatkustaja ojentaa melkein unohtuneen kassin kyydistä nousevalle. Seuraavassa pätkässä opastetaan toimimaan mahdollisen terrorihyökkäyksen varalta. Kontrasti tuntuu absurdilta.
Paikallinen työministeriö kampanjoi katukuvassa kehottaen kansalaisia osoittamaan arvostusta muille pienin arkisin teoin. Iltapäivän lämpimän monsuunisateen alla seisoessani säpsähdän, kun tietä ylittäessäni iäkäs kiinalaisrouva koskettaa olkaani tarjoten sateenvarjonsa suojaa. Kiitollisena ylitän puroiksi muuttuneen autotien kylki kyljessä ventovieraan kanssamatkustajan kanssa. Vaikka kommunikoimme ainoastaan elekielellä, asenne välittyi hymyillen puolin ja toisin.
Taksikuskin GPS-näytössä pyörii kuljettajalle suunnattu infonäyttö: aja varovasti – tärkeintä on päästä vuoron päätteeksi turvallisesti perheen luo. Rakennustyömaan kyltit viestivät suojavälineistä: omat kädet ovat korvaamattoman tärkeä työkalu sillä uusia ei saa kaupasta. Puistossa korkeampien puiden vierellä kyltti varoittaa salamaniskun vaarasta, onhan kaupunkivaltio salamatilastoissa maailman kärkipäässä. Ajoväylien ylikulkusilloilla kyltit ilmoittavat automaattivalojen aktivoitumisesta ilta-aikaan ja jatkuvasta turvakameravalvonnasta. Liki joka neliö kaupunkitilasta on vähintään yhden valvontakameran silmän alla. Sen sijaan, että nämä koettaisiin holhouksena, moni kertoo kameroiden tuovan turvallisuuden tunteen sillä kaikkihan tietävät olevansa jatkuvasti tarkkailun alla, jolloin kukaan ei muodosta toiselle uhkaa.
Ravintoloiden ruokalistat löytyvät pöytään liimatun QR-koodin takaa verkosta ja laskun saa myös tilattua, tarkistettua ja maksettua kokonaan sovelluksen kautta. Kerrostalon hätäpoistumisohjekartan ja sammutinkaluston vieressä on myöskin QR-koodi jota kautta pääsee erikielisiin ohjeisiin. Ystäväni kertoo, ettei pidä QR-koodien käytöstä kaikessa sillä niistä jää aina digitaalinen jalanjälki. Hän pyytää erikseen käsin kosketeltavan menyn ja tarjoilija kertoo kattavasti annoksista, valmistustavasta ja raaka-aineista, vaikka myöntää olleensa vasta ensimmäistä kuukautta töissä. Ihailen tapaa, jolla hän tuo tietämyksensä asiakkaan käyttöön, kuvailee makumaisemia ja kertoo keittiömestarin toimintatavoista. Ennen vuoronsa päättymistä tarjoilija käy vielä kysymässä kuinka viihdymme, talo tarjoaa jälkiruoat ja tarjoilija kiittää meitä käynnistä, kertoo oman nimensä ja toivottaa tervetulleeksi uudelleen. Vaikka paljon tietoa on siirretty digikanaviin tuntuu kaistaa vapautuneen laadukkaisiin asiakaskohtaamisiin. Tarjoilijan vankka asiantuntijuus välittyi huolimatta lyhyestä urasta kyseisessä ravintolassa. Mietin mitä tämä kertoo paikan johtamiskulttuurista? Miten esihenkilö mahdollistaa sen, että työssään uusi tekijä saa noin hyvin oman osaamisensa työyhteisön käyttöön asiakkaan hyväksi? Miten oman asiantuntijuuden käyttö linkittyy työhyvinvointiin, työssä viihtymiseen ja ammatilliseen kehittymiseen?
Näissä mietteissä,
Veera
26.11.2022 Helsinki
Veera,
oletpa ehtiväinen! Mahtavaa lukea ajatuksiasi johtamisesta, erilaisten ympäristöjen siivittämin näkökulmin. AaltoEE ja sen AaltoJOKO® ovat tuttuja ajalta juuri ennen pandemiaa. Oma matka johtamiseen alkoi varmasti virallisesti tuon kurssin inspiroimana – ja tuosta matkasta voisi kiteyttää, että se taitaa eniten olla tutkimusretki itsetuntemukseen. Kursseilla tutustuu kollegoihin eri aloilta ja huippuluennoitsijat tarjoilevat rakenteita taustatueksi. Rakenteet ja tieto toiminnan taustalla antavat varmuutta siihen, miten kykenet laittamaan itseäsi ”peliin”.
Hauska yhteensattuma: AaltoJOKO®:n aikana pääsin opintomatkalle Singaporeen ja nyt sinulla on sama kohde. Singaporehan on suomalaisen rakennusvalvonnan näkökulmasta todella innostava vertailukehittämisen kohde: Suomen väkiluvun verran asukkaita Uudenmaan kokoisen kaupunkivaltion alueelle sijoittuneena. Matkallani pääsin tutustumaan kaupunkisuunnittelun ja rakennusvalvonnan yhteistyöhön, joka oli saumatonta ja tuloksekasta.
Singaporen tavoitteena on olla maailman vihrein miljoonakaupunki – ja se näkyy! Ja tämä on opettavainen esimerkki ”strategian jalkautumisesta” – huh, miten juhlava ilmaisu tavoitteiden käytäntöön saamisesta. Miten se yksinkertaistettuna sitten tapahtuu?
Kaupunkivaltion ydinalueen kaavoitukseen jätetään suunnitelmallisesti ”valkoisia alueita” ilman toiminnan laatua rajoittavaa, etukäteen määriteltyä käyttötarkoitusta tai muita pikkutarkkoja määreitä. Näille alueille tulevat hankkeet pääsevät suoraan kaavoituksen ja rakennusvalvonnan neuvotteluun, jossa lähdetään suoraviivaisesti rakennuslupaprosessiin, mikäli kaupungin edellytykset hankkeelle täyttyvät. Yhtenä arvion kohteena on kaupunkistrategian toteutuminen – ja mikäli hanke toteuttaa sitä ja esimerkiksi esittää viherrakentamista riittävän laajasti, etenee hanke lupavaiheeseen. Työskentely viranomaispuolella tapahtuu tietomalliavusteisesti. Innostava ja selkeä vertailukehittämisen esimerkki sieltä maailmalta – miksi ei meillekin saataisi vastaavaa!
Antoisia kansallisia ja kansainvälisiä koulutusreissuja sinulle! Toivottavasti tavataan pian ja saan taas kuulla raikkaita ajatuksiasi ihmisyhteisöistä, ne uppoavat tähän viranomaistoimintaan erinomaisesti – rakennusvalvonnan asiakasnäkökulmaa ja tavoitteita on aina hyvä pöyhäistä uusin aattein!
Talvisin terveisin,
Leena
Leena Jaskanen
Rakennusvalvontapäällikkö, Helsingin rakennusvalvonta.
Veera Rautio
Kouluttaja, coach.
Presense Oy.
Kuvat: Veera Rautio, Leena Jaskanen, Nina Taylor (Vera Raution kuva)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |